woensdag 15 juli 2015

Dag 22, 15-7, 28 km naar Brno.

Vandaag een feestritje naar de 2e stad van Tsjechië: Brno.
"Veel beter dan Praag" zei iemand onderweg. We gaan het meemaken.

We halen de fietsen uit de meest riante stalling tot nu toe: een invalidentoilet van kamer 14.

De route is magnifiek. Een langzaam dalend traject langs een of meer stroompjes. Welke is me niet duidelijk want weg, spoorlijn en riviertjes lijken in een dans verwikkeld, je weet nooit wie prevaleert.
Bij Adamov dringt zich koffie op in een echte winkelomgeving. Vreemd, zo midden in dit dal. 
Na wat aanspraak met een Duits sprekende local wordt iets helderder. Hier werkten 5000 mensen in allerhande vormen van industrie, vooral staal-, met navenant gezinnen en dienstverlening, daaromheen flatgebouwen voor huisvesting tot gevolg hebbend. Toch soms wel dramatisch, zo'n vrije-markt-economie. Anderen, ik ben er daar één van, genieten er de vruchten van. Alle tijd dus voor sommigen om andere vruchten te plukken, bijvoorbeeld abrikozen. Ze worden ons met vreugde uitgedeeld, zij wél.
De weg, dus ook route EuroVelo 9, wordt goed bewaakt door politie. Auto's krijgen gewoon een bon.
Als je zo Brno binnenrijdt, ontkom je niet aan herhaling van het beeld van afbraak van oude industriële tijden. Wat er voor terugkomt? Dienstverlening, o.a. aan luxe varkens als wij. Ik hoop van harte dat het voldoende is en uitdagingen biedt zodat de jeugd hier niet wegtrekt. 

We wonen vandaag en morgen boven een bierbrouwerij-cafe-restaurant en naast een kapper. Perfecte combinatie, leek ons. Terwijl ik me laaf wordt Thea voorbereid op haar 70e verjaardag, over 2 dagen. Herken je haar terug? 

Of we die verjaardag hier gaan meemaken, weet ik nog zo net niet. De kamertemperatuur is nu al absurd hoog, airco ontbreekt, een ventilator moet volstaan en de voorspellingen neigen naar nieuwe records. Maar wat nu betreft, wentelen we ons in stedelijk gedoe van hoge kwaliteit en daar word ik steevast erg lui van...
Invaliden toilet
Flats in Adamov
Vrijgevig, zeker!
Het mooiste traject tot nu toe...
Entree in Brno met, alweer, vervallen industrie.
Niet-koele kamer, puffen dus.
Op naar je 70-ste!
Aanvullen maar...
Feeststad hier.
BRNO, wat anders?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten